dag 1: zondag 08 februari - Reisverslag uit Brooklyn, Verenigde Staten van Lyanna sijbring - WaarBenJij.nu dag 1: zondag 08 februari - Reisverslag uit Brooklyn, Verenigde Staten van Lyanna sijbring - WaarBenJij.nu

dag 1: zondag 08 februari

Door: lyan

Blijf op de hoogte en volg Lyanna

09 Februari 2015 | Verenigde Staten, Brooklyn

Gisteravond als een blok in slaap gevallen, dus vanochtend waren we vroeg wakker, een uur of half 6.

Eerst maar een kop koffie gezet en wat tv gekeken en toen naar de ontbijtzaal. Dat viel niet tegen! Brood, zowel gewoon als zoete broodjes, bagels, een toaster, gebakken ei en hamburgers, jammetjes, toetjes, vieze cornflakes, zelf wafels bakken, 3 soorten koffie, en sapjes. We hebben lekker ontbeten!

Tegen 8 uur zijn we op weg gegaan. Eerst naar Barclay’s Center om de metro te nemen richting Manhattan. Daar aangekomen bleek dat er wat lijnen onderhoud hadden en niet gingen dus het was even zoeken welke lijn de goede kant opging. Het bleek de Q lijn te zijn en die ging ook nog heel mooi een stuk boven de grond waar we een mooi uitzicht hadden op de Brooklyn Bridge en een stukje skyline.
We moesten we overstappen om bij Central Park te komen maar dat was een makkie.

Eerst dus naar Central Park en onderweg het Guggenheim museum van buiten gezien, van binnen kon niet want hij was nog niet open.

Verder zijn we door Central Park gelopen:
Central Park is een groot stadspark op het eiland Manhattan. Het is het bekendste park van New York en wellicht zelfs van de Verenigde Staten. Central Park komt veelvuldig voor in films en televisieprogramma's. Met zo’n 25 miljoen bezoekers per jaar is het park het meest bezochte park in de Verenigde Staten.
Het langwerpige park strekt zich uit over 4 kilometer van 59th tot 110th Street en heeft een totale oppervlakte van 341 hectare. De aanleg van het park nam 16 jaar in beslag, waarin in aanvang ruim 500.000 bomen en planten werden geplant. In 1965 werd het park officieel een historisch monument en in 1974 een stedelijk monument.
Het park werd ontworpen door Frederick Law Olmsted en Calvert Vaux, die later het Prospect Park in Brooklyn ontwierp. Hoewel vele delen van het park natuurlijk lijken is het volledig door mensenhanden aangelegd. Het bevat verschillende ontworpen meren, een uitgebreid net wandelpaden, twee ijsschaatsbanen, een roeivijver, een dierenbegraafplaats, open grasgebieden die zowel voor de beoefening van verschillende sporten of als ligweiden benut worden en meerdere speeltuinen. Het park is een veel bezochte rustplaats voor trekkende vogels en daarom ook populair bij vogelaars. De 10 kilometer lange weg die het park omringt is populair bij joggers, fietsers en inline-skaters, vooral in de weekenden en na 19.00 uur, als het autoverkeer uit het park verbannen wordt.

Ondanks dat het niet echt geweldig weer was, liepen er veel mensen met honden en joggers. Het is een mooie en groot park. We zagen op het eind ook nog 2 eekhoorntjes en hebben het gebouw gezien waar John Lennon heeft gewoond en is vermoord.

Ook hebben we nog even gekeken in het Museum of Natural History, waar de film Night at the Museum zich afspeelt.

Na Central Park zijn we de hele 5th Avenue afgelopen, en dat was best wel ver!

Onderweg gezien: heel veel dure winkels, St Patricks Cathedral, Public Library, Rockefeller Centre, waar we nog naar de Top of the Rock wilden, maar het weer werkt niet mee, dus dat blijft even op de to-do lijst staan, Trump Tower, Empire State Building, Flatiron building en toen door naar Washington Square en Greenwich Village. Ook veel gebouwen gezien met de herkenbare brandtrappen, de ene mooie dan de andere. Verder zagen we tijdens de wandeling de gebouwen duidelijk veranderen. In de buurt van Greenwich Village waren ze duidelijk lager.

De wolkenkrabbers hadden vandaag echt hun naam mee. De meesten stonden echt in de wolken en waren niet steeds zichtbaar.

Erg leuk was om te zien dat werkelijk elk groot gebouw een portier heeft die netjes de deur open en dicht doet voor de bewoners. De hal waar de ingang naar boven is ziet er meestal prachtig uit. De meeste portiers hebben ook een mooie lange jas aan en een pet op.

Toen was het ongeveer 4 uur en vonden we het wel genoeg voor vandaag! Het was even zoeken naar een metro station, maar ook dat is gelukt, en met de D lijn konden we rechtstreeks weer terug naar Barclay’s Center.

We hadden een Kolner Bierhalle ontdekt dus daar hebben we nog even lekker gegeten en bier gedronken!

Het is nu half 7, we zijn een beetje stijf van al het geloop, dus liggen nu ieder op een bed, laptopjes op schoot en de tv aan op NBC news. De weersvoorspelling is sneeuw en ijzel en regen, hihi. Gelukkig wordt het aan het eind van de week pas echt koud en dan zijn wij weer weg!

Voor morgen hebben we een afspraak met een Big Apple Greeter die ons een stukje van Brooklyn gaat laten zien, tenminste als het weer het toelaat!

• 09 Februari 2015 - 06:57

Karin Gall:

Hoi lady's!
    Ik heb weer genoten hoor lyan, van je verhaal,,heel veel plezier nog xxxx

• 09 Februari 2015 - 08:20

Annette:

Dames, weer heerlijke verhalen voor bij de koffie en mooie foto's.
    Wat ik mij afvraag, hoe zit het daar met roken, je mag daar toch nog geen peuk op straat gooien en niet op straat roken? Dus in de Bierhalle ook zonder peuk of ben je in NY geheel onthouder Lyan?
    Veel plezier verder en ik geniet mee. Groetjes Annette

• 09 Februari 2015 - 16:46

Alida, Jan.:

Wat een geweldige eerste dag en veel geschiedenis van New York, ik ben bij toeval aan het lezen:
    The Island at the Center of the World van Russell Shorto.

in 1642 hebben wij Dutch people van de Indianen voor 60 guilders Manhattan gekocht, dus dames helemaal thuis.

Veel plezier van Alida en Jan.