dag 2: maandag 9 februari - Reisverslag uit Brooklyn, Verenigde Staten van Lyanna sijbring - WaarBenJij.nu dag 2: maandag 9 februari - Reisverslag uit Brooklyn, Verenigde Staten van Lyanna sijbring - WaarBenJij.nu

dag 2: maandag 9 februari

Door: lyan

Blijf op de hoogte en volg Lyanna

09 Februari 2015 | Verenigde Staten, Brooklyn

Vannacht werden we gewekt doordat een hele boze mevrouw midden in de nacht bedacht dat e een grotere kamer wilde en dit ook direct even regelde. Een half uur lang heeft ze ons wakker gehouden, eerst met haar boosheid om de te kleine kamer en toen omdat er ook direct verhuisd moest worden.
Ze zit nu op de 5e verdieping dus vannacht zullen we haar vast niet meer horen. (wij zitten op de 3e).

Vanochtend weer lekker ontbeten, en toen was het wachten op de Big Apple Greeter. Hij zou ons om 10 uur ontmoeten in de lobby van ons hotel. We hebben ons goed voorbereid op koud weer. Ik was al even buiten geweest om te roken en te bekijken wat er nou precies uit de lucht viel. Het was iets wat tussen regen en sneeuw/hagel in zat. Zolang het dus maar koud genoeg was hadden we neerslag waar we niet nat van zouden worden.

Tegen 10 uur kwam Charles, de Greeter, aanlopen. Hij had een leuk programma bedacht: Eerst een stukje door Gowanus, de buurt waar ons hotel ook in staat. Het is een industriële zone, die echter aan het veranderen is. Er staan hier veel grote oude warehouses. Sommigen worden gebruikt door kunstenaars, andere worden verdeeld in kleinere ruimtes, weer andere worden afgebroken en er worden huizen opgezet. Het ziet er wat “shabby” uit, maar je voelt je er wel veilig. We hebben ook een blik geworpen op het Gowanus kanaal, vroeger een kanaal die werd gebruikt om spullen via het water aan en af te voeren. Op een zeker moment werd de toegang gedicht waardoor er geen eb en vloed meer was in het kanaal. Er werd echter nog wel op geloosd waardoor dit kanaal als een van de meest toxische in de USA bekend werd. In de zomer kon je gewoon op de geur afgaan! Vroeger zijn hier grote huizenblokken neergezet voor bewoners die minder te besteden hadden (een soort sociale woningbouw). Dit is echter snel aan het veranderen en de wijk Gowanus zal binnen een paar jaar een wijk worden waar iedereen wil wonen. Hierdoor zullen de prijzen omhoogschieten. Ook het kanaal is men inmiddels aan het zuiveren.

Na ons Gowanus bezoek liepen we door naar de wijk Park Slope, een woonwijk met prachtige blokken Brownstones, dat zijn huizen van Brownstone, bijna altijd 3 etages hoog, tussen de 10 en 15 meter breed, een trap ervoor, 15-20 meter diep, met een bijna net zo grote tuin erachter.

Daarna hebben we nog een stukje door Prospect Park gelopen, een park bijna net zo groot als Central Park, ontworpen door dezelfde 2 mannen die ook het Central Park hadden bedacht. Het voordeel was wel dat ze hadden geleerd van de fouten die ze de eerste keer maakten en dus is Prospect Park beter in de opzet. Het geheel loopt meer in elkaar over.
Het was niet echt warm, maar toen we in Prospect Park liepen begon je echt ook meer last van de wind te krijgen waardoor de gevoelstemperatuur behoorlijk omlaag ging.

Na Prospect Park gingen we dus een stukje met de metro om weer een beetje warm te worden.

We stapten uit in de wijk Brooklyn Heights om aan ons laatste stukje met de gids te beginnen: de Brooklyn Bridge: De in 1883 gebouwde Brooklyn Bridge is een hangbrug in New York City. Ze gaat over de East River en verbindt Brooklyn met Lower Manhattan, evenals de Manhattan Bridge. De architecten waren John en Washington Roebling, vader en zoon, zij wilden de mooiste brug ter wereld creëren. De vrouw van Washington maakte de brug uiteindelijk af.
De brug is 1825 meter lang, en de grootste overspanning is 486 meter. Daardoor had de brug tot de bouw van de Williamsburg bridge in 1903 de langste overspanning ter wereld. Momenteel is het de 64e hangbrug ter wereld qua overspanning.
Tijdens de bouw van de brug zijn 27 arbeiders gestorven door een val van de kabels en ten gevolge van de caissonziekte door het werk aan de pylonen onder de waterspiegel.
Door het voltooien van de brug en door zijn recordlengte ontstond een nieuwe opvatting over de stedelijke schaal van New York. In de brug wordt de tegenstelling duidelijk tussen de oude materialen en de nieuwe materialen van het nieuwe tijdperk, de massieve dragers en de 'fijne' bekabeling die het wegdek draagt.
De brug werd een nationaal symbool voor de hereniging en de verbondenheid na de burgeroorlog in de jaren '60 van de 19e eeuw.

Voordat we de brug opgingen hebben we een koffiestop ingelast om even op te warmen en we hebben een heerlijk warm broodje gekocht die we op hebben gegeten tijdens de wandeling.

Normaal deel je de brug met fietsers, waar je erg voor moet oppassen. Vandaag hebben we geen fietser gezien. Er stond in de verte een temperatuuraanduiding. Die stond op -4 Celcius. Als je de wind erbij telde dan schatten we dat de gevoelstemperatuur zeker 10 graden kouder lag. Het was dus gewoon berekoud! Maar het was ook een erg mooie wandeling, al die machtige gebouwen op een kluitje. Ook de Statue of Liberty was te zien vanaf de brug.

Na de brug nam onze gids afscheid van ons en we zijn nog even naar het Courthouse gelopen waarvan de ingang voorkomt in Law & Order, dat moest dus even op de foto.

Verder hebben we een stukje van Broadway gelopen, we kwamen hier een liquor store tegen en omdat we nieuwsgierig waren naar de prijzen van alcohol hebben we hier even gekeken. De prijzen zijn vreselijk hoog, dus we houden het wel bij koffie!

Het was erg koud dus na een paar blokken Broadway hebben we de metro genomen richting Brooklyn. In de metro was het gezellig, er liepen een paar mensen heel mooi te zingen, je werd er helemaal blij van….(of zal het aan de warmte gelegen hebben?).

Vanavond moeten we er alleen nog even uit om te eten en verder vinden we het wel goed. Het is net even wat te koud om nog meer rond te dwalen.

Morgen is de voorspelling dat het weer wat warmer word, net boven 0 Celcius. Dan gaan we in ieder geval naar het 911 museum en naar de plek waar de Twin Towers hebben gestaan.

Om nog even de vraag van Annette te beantwoorden: je kan hier op straat gewoon roken hoor, geen peuken op de grond gooien, maar netjes in een afvalbak. In Central Park was het trouwens wel verboden!

• 10 Februari 2015 - 23:20

Janny Zewuster:

ik vindt het leuk jullie verhalen .groetjes en veel plezier.

• 10 Februari 2015 - 23:25

Alida, Jan.:

geweldige tour met de gids, hu, hu, kofiie altijd goed, duimen voor goed weer.

holland, grijs, 6 graden, veel plezier Alida en Jan.